- informator

certyfikat on-line





Podstawowe definicje pozycjonowania:

PageRank - PR to matematyczny algorytm umożliwiający wyszukiwarce Google obliczyć wartość danej strony pokazujący popularność strony w skali od 0 do 10 (tzw. Toolbar PageRank, wyświetlany przez pasek Google Toolbar), obliczany na podstawie ilości i wartości linków prowadzących do naszej strony. Kiedyś PR o wyższym wskaźniku świadczył o popularności strony w SERPach, obecnie wydaje się nie mieć już tak dużego znaczenia i możliwe jest osiągnięcie wyższych pozycji dla strony o niższym PR.

Cloaking - niedozwolona i nieakceptowana przez wyszukiwarki metoda Black Hat SEO wykorzystywana w pozycjonowaniu stron internetowych, która polega na pokazywaniu robotom wyszukiwarek treści odmiennej od tej, którą widzi internauta.

Doorway page - niedozwolona metoda pozycjonowania polegająca na stworzeniu strony internetowej przygotowanej wyłącznie w celu osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa czy frazy kluczowe, aby automatycznie przekierować na inną, docelową stronę (często o innej treści niż sugerowane słowa).

Filtr - kara za stosowanie nieetycznych metod w pozycjonowaniu storn internetowych, w wyniku której dana strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania przy zapytaniach na określone słowa czy frazy, albo też notuje mocny spadek pozycji.

Ban - kara nałożona przez wyszukiwarkę na stronę internetową za łamanie zasad etycznego pozycjonowania. Kara polega na całkowitym usunięciu strony i domeny z indeksu wyszukiwarki i wyników wyszukiwania.

Keyword Research - dobór i badanie słów oraz fraz kluczowych bezpośrednio związanych z daną branżą.

Real PageRank - rzeczywisty wskaźnik PageRank, określający prawdziwą i aktualną wartość strony dla wyszukiwarki.

Anchor - tekst/fraza zawarta w < a href= adres URL pozycjonowanej witryny > tekst/fraza pozycjonowana < / a >. Poprawnie skonstruowany i dobrany anchor text przekłada się bezpośrednio na pozycję w rankingu pod pozycjonowanym wyrażeniem. Dla zachowania pozorów neutralności dobrze jest zróżnicować anchor w linkach przychodzących.

Content - zawartość witryny: tekst, zdjęcia, itp. Niedawno jeszcze content miał kluczowe znaczenie dla pozycjonowania słowa/frazy, obecnie wydaje się mieć mniejsze choć linki pozycjonujące z witryn o tematyce pokrewnej wciąż są mocniejsze od innych. Teorię te w pewnym stopniu obaliła akcja "Kretyn", której ślady można znaleźć w Google. Jednym ze sposobów budowania silnych linków tematycznych jest DCP oraz sztuczne powiększanie indeksu.

DCP - (Duplicate Content Penalties) polega na tworzeniu kopii jednego dokumentu lub strony, najczęściej w celu poszerzenia zasobów własnego indeksu. Technika mało skuteczna ze względu na możliwość zbanowania strony za Duplicate Content. Najczęściej stosowanym sposobem na zwielokrotnienie swoich zasobów są kopie katalogu ODP DMOZa.

Fraza - grupa wyrazów charakteryzująca się pewną spójnością formalną i znaczeniową (np. reklama w internecie, marketing internetowy, pozycjonowanie strony)

Google Bomb - technika polegająca na masowym dodawaniu na różne strony linka z pozycjonowanym anchorem do innej strony. Większe wyszukiwarki już uodporniły się na "zmasowany atak linkami" i karzą daną stronę za zbyt duży i nienaturalny przyrost odnośników filtrem lub SandBoxem.

MetaTagi - te bardziej i te mniej zalecane przez twórców wyszukiwarek tagi pozwalające określić tematykę strony, tytuł, słowa kluczowe, częstotliwość odwiedzin robota. Google w większości ignoruje MetaTagi oprócz title i description, inne wyszukiwarki są im przyjazne. Istnieją SEO narzędzia do odpowiedniej analizy metatagów na stronie.

SandBox - potocznie Piaskownica, do której trafiają serwisy "ukarane" przez Google. Choć jej istnienia nie udowodniono ze 100% pewnością to jednak istnieniu filtrów nakładanych przez wyszukiwarkę nikt nie zaprzeczy. Dzieje się tak najczęściej na skutek wychwycenia przez algorytm nienaturalnych przyrostów pod danym anchorem a trwa od kilku miesięcy do nawet roku.

SEO - (Search Engine Optimization) określa zjawisko wpływania na pozycje w SERPach. Potocznie mianem SEO określa się również całe zagadnienie związane z Optymalizacją i Pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach internetowych, badanie algorytmów wyszukiwawczych, tworzenie narzędzi SEO Friendly, itp. Do niedawna największe wyszukiwarki zdawały się ignorować branżę SEO lub wręcz starać się doprowadzić ją do upadku, ostatnio zdają się aprobować (albo kontrolować) jej działania.

SEO Katalog - to katalog zbudowany z uwzględnieniem algorytmów wyszukiwarek. Linki wychodzące z takiego katalogu są najczęściej szybko i dobrze "widziane" przez roboty, sam katalog jest dokładnie zaindeksowany w wyszukiwarkach i przenosi częściowy PR ze swoich podstron na pozycjonowane strony. Największe SEO katalogi notują również spore odwiedziny osób wyszukujących ciekawe serwisy i informacje.

SERP - (Search Engine Results Position) wyniki wyszukiwania hasła/frazy w wyszukiwarkach. Zasadniczo liczy się tylko Top10 czyli pierwszy ekran wyników a nawet Top3 czyli 3 pierwsze wyniki. Choć zdarzają się frazy, gdzie pozycja 11-ta notuje więcej wejść niż 5-ta, 6-ta ;) Wiąże się to najczęściej z profilem ustawień domyślnych użytkowników wyszukiwarki.

Systemy Rotacyjne - stosunkowo niedawno powstałe systemy do linkowania wzajemnego. Umieszczając w kodzie swojej strony kod umożliwiający zamieszczenie linków rotacyjnych jednocześnie zamieszczasz swoje linki na stronach partnerów systemu. Najpopularniejsze polskie systemy linków rotacyjnych to Linkor i Linkuj. Skuteczne na chwilowe wzloty, przydatne do indeksacji, bezużyteczne w szerszej perspektywie.

Zespół Maipa.pl

© 2010 Pozycjonowanie MaiPa.pl All rights reserved.